به بهانه نمایشگاه "باغ خیال" مطرح شد

موضوع هویت برای انسان، موضوعی با دامنه یی بی انتها است

نمایشگاهی از نقاشی های آزاده عطائی تحت عنوان "باغ خیال" از 22 دی ماه الی 2 بهمن ماه در گالری خط سفید برگزار شد.


آزاده عطائی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در خصوص هدف اصلی خلق این آثار توضیح داد: معمولا نقاش بعد از انجام هر پروژه کاری، وقفه یی جهت بازاندیشی و آماده شدن برای آفرینش یک مجموعه با ایده یی جدید دارد. اساس و شالوده اصلی تمام ایده های من هویت زن می باشد که به تناسب ادوار زمانی و ویژگی ها و خصلت های طبیعی که دارد در هر فرهنگ و بومی که قرار می گیرد نوعی زیست جهان دارد که خودش را نشان می دهد. مجموعه پیش رو که هویت زن ایرانی فارغ از بستر موجود و قائم به خود است حدود دو سال طول کشید. این ایده همانطور که بیان شد، بر پایه هویت و فردیت زن ایرانی می باشد که در تطور می باشد. کاشی کاری ها و المان های ایرانی که در آثار دیده می شود کمک کننده ی ذهن مخاطب است که همواره سوژه ی اصلی آثار را در بستر ایران ببیند.

در این نمایشگاه ۲۴ اثر با تکنیک اکرلیک و سبک اکسپرسیو و نیم ابستره و ابعاد مربع ارائه شد.


وی در مورد انتخاب عنوان و مفهوم توضیح داد: انتخاب این عنوان ارتباط عمیقی با محتوای آثار دارد و همانطور که در استیتمنت آورده شده، فضای نامشخص و نامعلوم نقاشی ها بیانگر آن است که آنها در خیال و رویا هستند و می توانند هرجایی تحقق یابند. دامنه اثرِ نقاشی ها در عینیت و تحقق بیرونی، محدودیتی نمی پذیرد و فصل مشترک واقعیت و خیال در برخاستنِ عناصر بصری به سوی عینیت است. هیچ چیز در این آثار غریب و دور نیست. گاهی به فکر فرو می رویم که آیا این صحنه ها را من پیشتر در رویا و خیالاتم تصور نکرده ام؟

همچنین این هنرمند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خلق این آثار تحت تاثیر شخص یا تفکر خاصی بود است؟ اینگونه جواب داد: برای هر مجموعه از آثاری که دارم، ضمن مطالعاتی که در حوزه ی تاریخ، آثار هنری و فلسفه ی مرتبط با آن ایده انجام می دهم از موزه ها بازدید کرده و آثار ایرانی را مورد بررسی قرار می دهم. با توجه به ماهیت این آثار این دوره جستجویی در موسیقی نواحی ایران، فرم های بدن و آوازهای محلی انجام دادم.

آغاز و شناخت کنکاش درونی وی اینگونه بود است که: علاقه من به زن ایرانی و سیر تحول و تطور در هویت او در ادوار تاریخی است. از راهنمایی استاد مهدی علائی و علی قهرمانی در حوزه هنر و حامد گنجعلیخان حاکمی در حوزه فلسفه بسیار آموختم.

سخن پایانی عطایی در خصوص ادامه دار بودن این کنکاش درونی چنین بود: صدر در صد پایان نیافته است، موضوع هویت برای انسان، موضوعی با دامنه یی بی انتها است که ارتباط زیادی با عوامل و مسائل محیطی و درونی فرد دارد و نیاز است که بیشتر در این زمینه کار شود.


رزومه هنرمند:

آزاده عطائی، متولد سال 1360 تهران

لیسانس گرافیک، نقاش،مدیر نگارخانه هومهر (تاسیس سال 1392)، مدیر موسسه فرهنگی و هنری پژوهشگران نواندیش هومهر

نمایشگاه های سالانه موزه صنعتی سال 95-96

نمایشگاه اکسپو آثار هنری کرمان سال 91

نمایشگاه جایزه کارت پستال کاربافو در 4 شهر (کرمان، تهران، اصفهان و شیراز)

نمایشگاه گروهی موسسه شروه

نمایشگاه نقاشی 6 روز 6 گالری همزمان با نمایشگاه تونی کرگ در کرمان

نمایشگاه گروهی گالری نیاوران سال 98

نمایشگاه انفرادی گالری الا تهران 1400

نمایشگاه سالانه موزه صنعتی سال 1402

logo-samandehi